ZAGADNIENIA WYCHOWAWCZE
|
CELE OPERACYJNE
|
ZADANIA WYCHOWAWCZE
|
ODPOWIEDZIALNI
|
TERMIN REALIZACJI
|
UWAGI
|
Ja i moja: - klasa - szkoła - rodzina
|
UCZEŃ: Zna kolegów z klasy, ich zainteresowania oraz przyzwyczajenia. Zna normy właściwego zachowania i zgodnie z nimi postępuje. Dostrzega problemy swoje oraz innych, stara się je rozwiązywać.
Potrafi być tolerancyjnym wobec innych.
Z szacunkiem odnosi się do członków swojej rodziny
|
Przeprowadzenie gier integrujących zespół klasowy. Zapoznanie uczniów ze „Statutem szkoły”, czyli dokumentem regulującym jej funkcjonowanie. Omówienie praw i obowiązków ucznia. Opracowanie „Klasowego kodeksu postępowania” – podpisanie kontraktu. Wybór Samorządu Uczniowskiego. Przygotowanie scen dramowych umożliwiających uczniom znalezienie się w sytuacjach trudnych oraz ustalenie najbardziej optymalnych sposobów ich rozwiązania. Zachęcanie dzieci do stosowanie komunikatu JA w sytuacjach trudnych. Wyjaśnienie znaczenia słowa „tolerancja”. „Inny nie znaczy gorszy” – przeprowadzenie rozmowy o ludziach upośledzonych oraz mających inny niż nasza kolor skóry. Pogadanka o roli i znaczeniu rodziców oraz dziadków w codziennym życiu. Przygotowanie upominków dla babci i dziadka oraz mamy i taty z okazji ich święta.
|
wychowawca wychowawca
wychowawca wychowawca uczniowie wych., uczniowie wychowawca
wychowawca wychowawca
wychowawca
wychowawca wychowawca
|
IX 2005 r. X 2005 r.
IX 2005 r. IX 2005 r. X 2005 r. II 2005 r.
X 2005 r. IX 2005 r.
IX 2005 r.
I i V 2006 r. I i V 2005 r.
|
|
|
Prezentuje swoje umiejętności
|
Zorganizowanie następujących uroczystości: - „Pasowanie na ucznia” - „Andrzejkowe wróżby i czary” - „Mikołajki” - „Klasowa Wigilia” - „Święto Rodziny” Udział w „Tygodniu uprzejmości” oraz konkursie na najbardziej kulturalną klasę.
|
wych., uczniowie
wych., uczniowie
|
X 2005 r. XI 2005 r. XII 2005 r. XII 2005 r. V 2006 r.
|
|
Godło i hymn państwowy.
|
UCZEŃ: Zna i szanuje symbole narodowe oraz wie jak się wobec nich zachować.
Bierze udział w patriotycznych uroczystościach organizowanych w szkole.
|
Zapoznanie uczniów z symbolami narodowymi (barwy, godło) a także z hymnem „Jeszcze Polska nie zginęła” (zwrócenie uwagi na podniosły charakter utworu oraz sposób zachowania się podczas jego słuchania). Uczestnictwo w następujących uroczystościach: - „Święto Odzyskania Niepodległości” - „Święto Uchwalenia Konstytucji 3 Maja”
|
wychowawca
wychowawca
|
X 2005 r.
XI 2005r. V 2006 r.
|
|
Skawina – miasto sercu najbliższe.
|
UCZEŃ: Potrafi wymienić nazwy kilku zabytków znajdujących się na terenie miasta. Zna legendy o Skawinie.
|
Zorganizowanie wycieczki do centrum Skawiny w celu poznania zabytkowych budowli (Ratusz, Kościół Szymona i Judy Tadeusza, pałacyk „Sokół”). Zapoznanie uczniów najpopularniejszymi z legendami o Skawinie.
|
wychowawca wychowawca
|
III 2006 r. III 2006 r.
|
|
Poznajemy Patrona naszej szkoły.
Korzystamy z propozycji różnych instytucji kulturalnych.
|
UCZEŃ: Potrafi powiedzieć kilka zdań o Stanisławie Wyspiańskim.
UCZEŃ: Umie nazwać osoby pracujące nad powstaniem filmu i przedstawienia teatralnego. Wie jak należy zachować się w kinie i teatrze.
|
„Kim był St. Wyspiański i dlaczego został patronem naszej szkoły?” – pogadanka. Obejrzenie reprodukcji malarskich oraz utworów poetyckich artysty. Spacer w okolice dworu, do którego przyjeżdżał St. Wyspiański. Czynny udział w obchodach „Święta Patrona Szkoły”.
Realizowanie treści kształcenia wynikających z ośrodka tematycznego „Spotkanie ze sztuką”. Pogadanka na temat zachowania w kinie i teatrze.
|
wychowawca
wychowawca
wychowawca
wych., uczniowie
wychowawca
wychowawca
|
X 2005 r. X 2005 r. X 2005 r. X 2005 r. XI 2005 r.
XI 2005 r.
|
|
Bezpiecznie w domu, szkole i na ulicy.
|
UCZEŃ: Zna podstawowe zasady związane z poruszaniem się po drogach.
|
Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach – ćwiczenia praktyczne w terenie. Zorganizowanie spotkania z policjantem w ramach ogólnopolskiej akcji „Odblaskowe pierwszaki”. |
wychowawca
dyrektor
|
XI 2005 r.
XI 2005 r.
|
|
W zdrowym ciele zdrowy duch.
|
UCZEŃ: Rozumie znaczenie aktywności ruchowej dla psychicznego i fizycznego zdrowia człowieka.
|
„Nasze zdrowie zależy od nas” – realizacja ośrodka tematycznego wynikającego z treści kształcenia. Realizacja programu profilaktycznego „Magiczne kryształy”. Udział w ogólnopolskim programie profilaktycznym „Zachowaj trzeźwy umysł”. Propagowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego – wyjazdy na basen, zawody sportowe. |
wychowawca
wychowawca
wychowawca
wychowawca
|
III 2006 r. I I 2006 r.
V 2006 r.
cały rok
|
|
Jaki jestem?
|
UCZEŃ: Dostrzega i prezentuje swoje mocne i słabe strony.
|
„Moje wady i zalety” – autoprezentacja dzieci. Przeprowadzenie psychozabawy „Czy jestem dobrym kolegą”. |
wychowawca
wychowawca
|
IV 2006 r.
XII 2005 r.
|
|
Książka oraz inne źródła informacji.
|
UCZEŃ: Wie gdzie znajduje się biblioteka szkolna, potrafi wypożyczyć książkę. Poznaje podstawy pracy z komputerem.
|
„Uroczyste przyjęcie pierwszaków do grona czytelników” – spotkanie z bibliotekarzem. Organizowanie zajęć w pracowni komputerowej.
|
bibliotekarz
wychowawca
|
I 2006 r.
raz w miesiącu
|
|
Człowiek i najbliższe otoczenie.
|
UCZEŃ: Dostrzega piękno otaczającej go przyrody. Zna pozytywny i negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko.
|
Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy. Włączenie się do akcji: - „Sprzątanie Świata” - "Zbiórka surowców wtórnych”. Udział w obchodach „Dnia Ziemi”. „Człowiek wróg czy przyjaciel środowiska” – pogadanka. |
wychowawca
wychowawca wychowawca wychowawca
|
cały rok
IX 2005 r. cały rok IV 2006 r. IV 2006 r.
|
|
Współpraca z rodzicami
|
RODZICE: Aktywnie uczestniczą w zebraniach, interesują się funkcjonowaniem dzieci w szkole.
Mają wpływ na planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej.
|
Organizowanie zebrań z rodzicami: - przekazywanie informacji o postępach uczniów - ukierunkowanie pracy z dziećmi w domu - przeprowadzenie pedagogizacji na temat: „Statut szkoły – dokument zawierający przepisy regulujące jej funkcjonowanie" .
„Istota kształcenia zintegrowanego. Sposoby oceniania uczniów.Treści kształcenia i wychowania w klasie I”.
„Praca domowa ucznia”.
Zapraszanie rodziców na indywidualne spotkania oraz „dni otwarte” w celu podjęcia skoordynowanych oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych w stosunku do poszczególnych uczniów. Zapoznanie z projektem „Planu wychowawczego” i „Harmonogramu wycieczek” – uwzględnienie propozycji rodziców. Pomoc w organizowaniu uroczystości klasowych i szkolnych. |
wychowawca
wychowawca
rodzice
|
wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora
wg harmonogramu
IX 2005 r.
cały rok
|
|